Det var ingen överraskning

I dagens ÖA finns denna intressanta insändare under rubriken ”Att elevantalet skulle öka kan inte ha kommit som en överraskning”.

Det är signaturen En förälder som skriver om situationen i skolorna. Den beskriver den verklighet, som har gjort att vi i Vänsterpartiet nu lagt förslag om en skolutvecklingsgrupp. Därför har vi lagt in denna kommentar till insändaren i allehanda.se:

”Det var ingen överraskning! Och ändå händer detta gång på gång.
Det är detta som gjort att vi i Vänsterpartiet lagt förslag om att snabbt tillsätta en skolutvecklingsgrupp där föräldrar, personal, politiker, tjänstemän m fl ingår. Gruppen ska ha till uppgift att få upp alla papper på bordet om hur det faktiskt står till i våra skolor.
Från många håll får vi rapporter som denna om Höglandskolan. Det är om lokalbrister, inga läromedel, mattider, bemanning, utemiljön mm. Brister som är rapporterade men som ”försvunnit” någon stans i apparaten. Nu vill vi veta hur det ser ut i förhållande till hur det borde se ut enligt arbetsmiljöregler och andra riktlinjer. När vi vet det kan vi göra något åt det.
Det kommer att kosta men det måste få kosta för våra barns skull och för Örnsköldsviks framtids skull.
Se vårt förslag här:https://ornskoldsvik.vansterpartiet.se/files/2014/06/Interpellation-skolutvecklingsgrupp.pdf.”

Klicka här för att läsa insändaren.