Hem

V står upp för de ensamkommande – S går emot

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Örnsköldsvik
2017-11-14
Regeringen och Vänsterpartiet kom i somras överens om ett tillfälligt kommunbidrag för att göra det möjligt för kommunerna att låta de ensamkommande ungdomarna som fyller 18 år vara kvar i kommunalt boende i stället för att flyttas till Migrationsverkets vuxenboende.
Vänsterpartiet i Örnsköldsvik tog då direkt kontakt med kommunledningen om att kommunen borde planera för att använda denna möjlighet. Vid dagens möte med Humanistiska nämnden lade Välfärdsförvaltningen fram ett förslag, som fick stöd av socialdemokraterna och övriga partier. Trots att Vänsterpartiet tillhör den politiska majoriteten tvingades vi att gå emot förslaget och lägga ett eget förslag i frågan.
– För oss var det viktigt att kommunen följer de intentioner som regeringen och Vänsterpartiet var överens om, säger Hector Lopez Ortega, Vänsterpartiets ledamot i Humanistiska nämnden. Alla ungdomar som fyller 18 år och fortfarande är i asylprocessen ska omfattas. I förvaltningens förslag undantogs de som har överklagat ett avslagsbeslut trots att man själv bekräftar att de fortfarande är i asylprocessen. Kommunen kan inte föregå den rättsliga processen.
Enligt den samarbetsöverenskommelse som finns inom den politiska majoriteten i kommunen ska partierna lägga gemensamma förslag till beslut i nämnderna.
– För att det här ska fungera måste vi träffas och prata, säger Göran Wåhlstedth, ordförande i Vänsterpartiet Örnsköldsvik. I viktiga frågor som den här betyder det att vi måste förhandla, lägga fram våra respektive förslag och försöka kompromissa ihop oss. Tyvärr har socialdemokraterna denna gång valt att inte göra detta. Vi hoppas att det är en engångsföreteelse.
Vänsterpartiets förslag till beslut kan läsas via denna länk: Yrkande Hum 20171114 om ensamkommande