Vänsterpartiets kongress i Karlstad blev en framgång.

”jag är stolt över att tillhöra ett feministiskt parti som går till val på en mycket stark valplattform” säger Ingrid Nilsson, distriktsordförande samt en av Västernorrlands totalt fem kongressombud som i dagarna tre tagit ställning till omkring femhundra motioner. En av de största framgångarna för Västernorrland var att vi tillsammans med Jämtland vann över partistyrelsen med motion E157: Ändra minerallagen för att säkra våra vattentäkter.
Motionen handlar i stort om att i valplattformen efter skrivningen Sverige inte ska tillåta utvinning av fossila bränslen i vårt land, skriva tillägget ”minerallagen ska ändras så att förbud mot brytning i alunskiffer införs och det kommunala vetot stärkas redan vid prospektering av uran och uran som biprodukt.”
– Ändringen kan tyckas väldigt detaljerad, menar motionären Elin Hoffner (v) Jämtland, men den meningen ger oss mandat att kraftfullt kämpa för att Storsjöns vatten förblir rent och drickbart i generationer framöver.
Eftersom Indalsälven rinner genom Västernorrland och mynnar ut i Bottenhavet angår motionen i allra högsta grad även Västernorrland. Marie Buhr hänvisade i sitt uttalande till miljökatastrofer som Bhopal, thre mile island och Fuchusima. ”Tänk er fiskande flytandes nedströms med bukarna uppåt, ögonen utspärrade – i ett tungmetallberikat och illaluktande vatten, otjänligt, odrickbart, förstört för alltid. Kortsiktig profithunger öppnar fältet för gruvföretag likt EU Energy Corporation för att bryta sitt alunskiffer med uran som biprodukt. Bildgoogla på Talvivaara och ni kommer se en sjö omgiven av förbudsskyltar. Människorna i Finland betalar priset med sitt vatten och sina kroppar. När våldtäkten är fullbordad drar mining bolaget upp brallorna och lämnar människorna och naturen ensamma med skulden” sade Marie Buhr i ett brandtal för vattnet, naturen och kommande generationer.
– Att vinna över partistyrelsen var en välförtjänt seger, konstaterar Elin Hoffner som även uppvaktat riksdagsgruppen om mining bolagens intressen att bryta alunskiffer kant i kant med vattentäkten Storsjön.

Om 65 procent kvinnor äntrade talarstolen under kongressen – så begärde och tog hundra procent av kvinnorna (ombuden) från Västernorrland ordet för att argumentera mot Svensk vapenexport, Ingrid Nilsson, och mot porren, Isabelle Mixter. I skrivande stund kommer många viktiga frågor att behandlas som sex timmars arbetsdag samt avskaffande av arbetsformen allmän visstid.

Under en #metoo manifestationo på lördagkvällen berättade Rosanna Dinamarca från scenen att femtioprocent av sextrakasserierna sker i beroendesituationer där allmän visstid är representerat – därför är det en viktig kvinnofråga att skapa trygga anställningar.

Under söndagen avslutades den mycket lyckade kongressen med att kvarstående motioner klubbades igenom, följt av en känslosam avslutning där partiets obändiga femenistiska och antirasistiska kämpe Rossana Dinamarca avtackades efter 15 år i riksdagen.

Partiets ledare Jonas Sjöstedt knöt slutligen ihop kongressäcken med en återblick kombinerat med en framtidsspaning där ett starkare Vänsterparti ska vara med och göra Sverige till ett jämlikare och bättre samhälle att leva i för ALLA!

Vänsterpartiet Västernorrlands delegater.