Vänsterpartiets lista till kommunvalet i Örnsköldsvik

Buhr, Wåhlstedth, Sjöberg

Avhoppad miljöpartist i topp för Vänsterpartiet i Örnsköldsvik
Vänsterpartiet har vuxit kraftigt I Örnsköldsvik. Sedan valet 2014 har medlemsantalet fyrdubblats. Denna utveckling avspeglar sig i den lista för kommunvalet som fastställdes på ett medlemsmöte på tisdagen.

Ny på listan är andranamnet Marie Buhr. Marie stod förra valet på Miljöpartiets lista. ”Jag kände att Vänsterpartiet drev miljöfrågorna på ett bättre sätt,” säger Marie Buhr. ”Det är också viktigt för mig att Vänstern driver på för ekonomisk jämlikhet.” Marie undervisar I svenska för nyanlända och är också aktiv i Vänstern I Svenska kyrkan”.

Nuvarande gruppledaren Göran Wåhlstedth toppar även i år listan. Göran är slöjdlärare och brinner för skol- och landsbygdsfrågor. Landsbygdsfrågorna driver han inte bara i partiet utan även praktiskt som eldsjäl och ordförande i Mellansels IF.

Tredje namn på listan är partiföreningens nyvalda ordförande Anna Sjöberg.

Gunnar Eklöf, Baran Hosseini, Johnny Eriksson, Kerstin Lindgren, Gunnar Fors, Cecilia Wendt och Nelson Rivera är övriga bland de 10 första namnen.

Det är inte bara partiföreningen som vuxit sedan förra valet. Det har också kommunlistan gjort. Den innehåller nu 34 namn från hela kommunen, 17 kvinnor och 17 män. ”Nu är vi beredda att ta ansvar för att leda kommunen. Vi har den bredd och kompetens som behövs”, säger ordföranden Anna Sjöberg.

Beslut kommunlista Vänsterpartiet med titlar