Vänsterpartiet ger barnen en bättre sommar

Efter en lång och snörik vinter har äntligen våren kommit till vårt län. Snart är det sommar igen. Västernorrlands alla barn och ungdomar börjar längtar till det förestående sommarlovet. Sommarlovet är en tid för att njuta av ledigheten och skapa minnen men så är det inte för alla barn. I Sverige, ett land med ökande klyftor, har inte alla barn samma möjligheter. Pengar saknas för att kunna åka iväg på olika äventyr eller att ens ta bussen till badplatsen.

Därför är vi så glada över två av reformerna som vi i Vänsterpartiet fått igenom i budgetförhandlingarna med regeringen:

Den första reformen är det så kallade sommarlovsstödet. För tredje sommaren i rad ger Vänsterpartiets uppgörelse med regeringen möjligheten för alla barn att få roliga och meningsfulla minnen under sitt sommarlov. Sommarlovsstödet användes ifjol av alla kommuner i landet och till i år har det byggts ut för att även gälla övriga lov. Det ger alla barn samma möjligheter att kanske få delta i sportaktiviteter eller pyssel, åka och bada eller åka på en bussutflykt. Samma möjlighet att träffa kompisar och att skapa minnen.

Vi förutsätter att beslutet blir att införa detta redan nu till sommaren.

Den andra reformen är ny för i år och innebär gratis kollektivtrafik under sommaren för barn och skolungdomar fram till efter gymnasiets årskurs 2. Det gör så att barn och ungdomar kan ta sig till aktiviteter, till badplatsen eller bara åka hem till en kompis. I dagsläget är det inte bestämt om detta införs i Västernorrland i sommar. Politikerna i kollektivtrafikmyndigheten ska fatta beslut nu i maj.

Vi förutsätter att beslutet blir att införa detta redan nu till sommaren. Pengarna finns hos regeringen och det är vårt ansvar att då använda dem för att ge barn och ungdomar i vårt län möjligheten till gratis kollektivtrafik under sommarmånaderna.

Båda dessa reformer kommer att göra stor skillnad i många barns och ungas liv. De är jämlikhetsreformer. Välfärd handlar också om just detta, att kunna bjuda varandra på sådant som gör livet lite lättare. Att ge alla barn och unga samma möjligheter till att skapa ljusa sommarminnen.

Anna Sjöberg, ordförande Vänsterpartiet Örnsköldsvik
Martin Neldén, ordförande Vänsterpartiet Härnösand