Försvara kulturskolan!

Kulturminister Amanda Lind skriver i Aftonbladet att hon alltid kommer att försvara kulturskolan. Det gör också vi i Vänsterpartiet.

Här i Örnsköldsvik agerar tyvärr S som M och KD gjorde i riksdagen. De ”anser uppenbarligen att barnens kultur är en lämplig besparingspost” i budgeten. Då hjälper det inte att kommunen nu föreslås anta en s k kulturpolicy fylld med vackra ord som tillgänglighet, mångfald och ett dynamiskt samhälle. Då hjälper det inte att bygga ett nytt kulturhus.

Amanda Lind:
”Gång efter annan hör vi om nedskärningar i kulturskolan. Men varje gång möts det av stora protester. Kulturskolan engagerar. (…)
M och KD anser uppenbarligen att barnens kultur är en lämplig besparingspost i statsbudgeten. Regeringen tycker annorlunda. Därför återställer vi statens stöd till kulturskolan, för att fler barn och unga ska få möjlighet att i den utforska sin kreativitet. Jag kommer alltid försvara kulturskolan. För barns och ungas rätt till en större värld är värd att satsa på.”

Kulturministerns debattartikel i Aftonbladet 190917 finns här.

Förslaget till ny kulturpolicy för kommunen hittar du här.