Kommunpolitik

V står upp för de ensamkommande – S går emot

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Örnsköldsvik
2017-11-14
Regeringen och Vänsterpartiet kom i somras överens om ett tillfälligt kommunbidrag för att göra det möjligt för kommunerna att låta de ensamkommande ungdomarna som fyller 18 år vara kvar i kommunalt boende i stället för att flyttas till Migrationsverkets vuxenboende.
Vänsterpartiet i Örnsköldsvik tog då direkt kontakt med kommunledningen om att kommunen borde planera för att använda denna möjlighet. Vid dagens möte med Humanistiska nämnden lade Välfärdsförvaltningen fram ett förslag, som fick stöd av socialdemokraterna och övriga partier. Trots att Vänsterpartiet tillhör den politiska majoriteten tvingades vi att gå emot förslaget och lägga ett eget förslag i frågan.
– För oss var det viktigt att kommunen följer de intentioner som regeringen och Vänsterpartiet var överens om, säger Hector Lopez Ortega, Vänsterpartiets ledamot i Humanistiska nämnden. Alla ungdomar som fyller 18 år och fortfarande är i asylprocessen ska omfattas. I förvaltningens förslag undantogs de som har överklagat ett avslagsbeslut trots att man själv bekräftar att de fortfarande är i asylprocessen. Kommunen kan inte föregå den rättsliga processen.
Enligt den samarbetsöverenskommelse som finns inom den politiska majoriteten i kommunen ska partierna lägga gemensamma förslag till beslut i nämnderna.
– För att det här ska fungera måste vi träffas och prata, säger Göran Wåhlstedth, ordförande i Vänsterpartiet Örnsköldsvik. I viktiga frågor som den här betyder det att vi måste förhandla, lägga fram våra respektive förslag och försöka kompromissa ihop oss. Tyvärr har socialdemokraterna denna gång valt att inte göra detta. Vi hoppas att det är en engångsföreteelse.
Vänsterpartiets förslag till beslut kan läsas via denna länk: Yrkande Hum 20171114 om ensamkommande
—-

Budget 2018 – För framtidens och möjligheternas Örnsköldsvik

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet lägger nu sin fjärde gemensamma budget för mandatperioden 2015 – 2018. För mandatperioden gäller den överenskommelse om det politiska samarbetet som våra partier slöt 24 oktober 2014. Budget 2018 bygger i väsentliga delar på de prioriteringar som lades fast i denna överenskommelse.

En summering av budget 2018:

• Det budgeterade resultatet för 2018 är 68 miljoner kronor. Resultatmålet för kommunen ska årligen ligga på 1,5 – 2,5 % av skatte och statsbidrag under mandatperioden. Detta resultat motsvarar 2,0 %.
  • Den kommunala skattesatsen lämnas oförändrad på 22,44 kronor per intjänad hundralapp. Av kommunerna i Norrlandslänen är Örnsköldsvik den kommunen med 13:e lägsta kommunala skatteutdebiteringen. (Dvs 41 av 54 kommuner har högre utdebitering än Örnsköldsvik)
  • Volymen på de skattefinansierade investeringarna föreslås öka kvarvarande år under mandatperioden. Investeringsramen för 2018 sätts till 267 miljoner kronor.

Kommentarer gällande driftsbudgeten:

• Budgetramarna för Kommunstyrelsen, Humanistiska nämnden och Bildningsnämnden föreslås öka.
  • Störst ökning får Bildningsnämnden med 10 mkr där en satsning görs för att minska grupperna och öka personaltätheten inom förskola och fritids. Kommunstyrelsen och Humanistiska nämnden får en ramökning på 1 mkr (för satsning på ungdomsjobben) respektive 2 mkr (för satsning på familjecentral och insatser riktade mot ungdomar)
  • Samtliga nämnder och kommunstyrelsen kompenseras fullt ut för lönekostnadsökningar, motsvarande 77 miljoner kronor samt för inflation med 2 procent.
  • Initiativ tas för att ytterligare utveckla arbetet med ständiga förbättringar av kommunens olika verksamheter.
  • Rodretkoncernen (kommunens bolag) ska finansiera Örnsköldsvik Airport AB varför en utdelning till kommunen från Rodret inte kommer att ske 2018.

Några axplock från våra prioriterade områden:

• Fortsatt stöd till landsbygdsutveckling
  • Familjecentral och riktade insatser mot ungdomar
  • Personalförstärkning inom förskola och fritids
  • Ökade möjligheter för barn och unga att ta del av natur, friluftsliv samt idrott
  • Satsningar på att få fler att åka kollektivt
  • Samverkan mellan Kultur- och Fritidsnämnden och Välfärdsförvaltningen för sysselsättning inom daglig verksamhet
  • Fortsatt satsning på jobb till unga
  • Satsning på heltider som norm fortsätter

Kommentarer gällande investeringsbudgeten:

I investeringsbudgeten föreslår vi 267 mkr i skattefinansierade investeringar. Den beslutade ramen för mandatperioden på 660 miljoner kronor kommer att överskridas beroende på behovet av att genomföra flera angelägna satsningar. Bland de större investeringarna de kommande åren kan nämnas (totala investeringsmedel inom parentes)

• Nya Bredbynskolan samt Höglidenskolan (åk 7-9 skola) (101 mkr)
  • Förskolan Ängen samt ytterligare två förskolor (tidigarelagda investeringar) (145 mkr)
  • Byggandet av ny simhall i centrala Örnsköldsvik påbörjas (72 mkr)
  • Enlig plan påbörjas GC-väg Ås-Själevad (18 mkr)
  • Varvsbron i Husum färdigställs (15 mkr)
  • Nya vård-och omsorgsplatser i boende (177 mkr)
  • Nya LSS-boenden med totalt 20 platser (37 mkr)

Budgeten i sin helhet med text och siffror:
Budgetförslag 2018-2020 S och V

Vänstermajoritetens budget för 2017-2019

Vänsterpartiet och Socialdemokraterna presenterade den 2 juni 2016 sitt budgetförslag för 2017.
Du kan ta del av förslaget här:
Budgetförslag 2017-2019 (S) och (V).

Överenskommelse med Socialdemokraterna

Vänsterpartiet och Socialdemokraterna har gjort en överenskommelse om politiskt samarbete under mandatperioden 2014-2018.

Här kan du läsa överenskommelsen:
Överenskommelse Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Örnsköldsvik 2014-2018.