VI KRÄVER AMNESTI

Vänsterpartiet Örnsköldsvik KRÄVER AMNESTI för Sveriges ensamkommande barn och ungdomar!
Under fem års tid har Sverige utsatt ensamkommande ungdomar för psykiskt lidande.
Den tillfälliga lagen och det ”andrum” som Sveriges regering fick igenom 2016 medförde stora konsekvenser för de barn och ungdomar som kom ensamma till Sverige 2015.
Idag har många flytt vidare till andra länder i Europa, lever ett liv i papperslöshet eller har korta, villkorade uppehållstillstånd utan möjlighet att återförenas med sina familjer via den nya gymnasielagen.
En gymnasielag som är djupt orättvis och innebär stora krav och stor press på ungdomarna. Vi har ungdomar som är minderåriga och inte omfattas av gymnasielagen och vi har de som förlorat skola pga av kommunens regler. Kravet att få stanna i Sverige med nya gymnasielagen är att de ska få fast anställning eller anställning på minst två år inom 6 månader efter att ha klarat gymnasiet.
Vi anser att det är orimliga regler och ett krav som är nästintill omöjligt att uppnå. Reglerna var orimliga när de infördes och är naturligtvis än mer omöjliga att uppnå nu under coronapandemin.
Den nya gymnasielagen splittrar samhället och vi kräver att ALLA ska få permanenta uppehållstillstånd. Ingen ska utvisas till krig, förföljelse och förtryck. Det är inte värdigt ett land som Sverige. Efter 5 år i Sverige bör de få en ärlig chans att kunna påbörja sina liv och räknas som alla andra.
Ge alla ensamkommande ungdomar amnesti nu!
Skriv under namninsamlingen för amnesti här: bit.ly/Amnestinu
Läs mer om de ensamkommande ungdomarnas situation och varför amnesti behövs.