Vänstern tar strid för personalen och de äldre

Idag hörs höga protester över hela Sverige när en positiv sak som införandet av rätten till heltid, istället visar sig ske på bekostnad av personalens arbetsmiljö och de äldres trygghet. Konsekvensen vi ser är ett växande ohälsotal hos personalen, som nu får nog och börjar söka sig bort från omsorgen och med än större framtida rekryteringsproblem att vänta framgent.

Personalen vittnar för oss om att införandet av de nya schemaläggningsverktyget tillsammans med sättet som det de nya heltidsmålet ska implementeras omöjliggör både återhämtning och ett fungerande familjeliv.

Våra företrädare i omsorgsnämnden, Ulla Grundberg Larsson  (ord) samt Daniel Berglund (ers) har dock lyssnat på personalen inom omsorgen. De hoppas kunna stoppa implementeringen till övrig verksamhet och kräver att fullständiga konsekvensanalyser nu görs och att resultaten beaktas före ytterligare beslut tas i frågan.  De tar strid för personalen och de äldre.

Bild: Izabell Nordfjell, Allehanda

Ta del av artikeln i Allehanda här:

Har du erfarenheter själv hur detta slår, eller vill fråga något? Om du önskar komma i kontakt med oss mejla oss gärna på