Hem

Vi säger nej till utförsäljningen från Övikshem

Är det din lägenhet
som ska säljas?

Är du en av de cirka 800 – 1000  hyresgäster som bor i någon av de 600 lägenheter som Övikshem tänker sälja?

Tänker DU acceptera att Din bostad blir en bricka i spelet om fastighetsmarknaden i Örnsköldsvik?

Läs om utförsäljningen och Vänsterpartiets alternativ här:
Vi säger nej till utförsäljningen från Övikshem

Vårt kommunala bostadsbolag Övikshem har
idag 3300 hyreslägenheter.
Nu ligger det ett förslag till kommunfullmäktige den 25 september att Övikshem ska få sälja 600 lägenheter till ett privat bolag.
Det här är ett förslag som diskuterats under lång tid bakom stängda dörrar i bolagets styrelse. Inget har fått yppas utåt. Först den 17 augusti fick alla partier som sitter i kommunfullmäktige information om vad som är på gång. Och sedan dess har det gått fort. Redan den 5 september var förslaget uppe i kommunstyrelsen, där förslaget att sälja lägenheterna vann med förkrossande majoritet. Men kommunstyrelsen fick inte veta vilka hus och lägenheter som man har tänkt sälja.

Denna typ av försäljningar har de senaste åren genomförts i en lång rad kommuner. Vinnare på affärerna är de privata bolagen, förlorare är hyresgästerna. Kommunernas möjligheter att påverka så att alla har möjligheter och råd att bo i ett bra bostadsområde minskar kraftigt.

Övikshem är en del av den så kallade Allmännyttan. Det hörs på namnet vad det är. Övikshem ska ta ansvar för att det finns hållbara och prisvärda hyresbostäder för alla i hela kommunen. Bolaget har ett samhällsansvar men ska också drivas ”enligt affärsmässiga principer”. Till skillnad från privata aktiebolag så är inte syftet att maximera vinsten åt ägarna.

Vänsterpartiet röstade nej i kommunstyrelsen.
Vi kommer att rösta nej i kommunfullmäktige.
Det viktigaste skälet är att kommunen tappar inflytandet.

Även om Övikshem nu söker en köpare som säger sig vilja satsa långsiktigt i Örnsköldsvik så finns det ingen garanti att det blir så.

Östersund

I Östersund såldes 1700 av 5200 lägenheter från Östersundshem 2016. Idag är många av de som bor där inne på sin fjärde fastighetsägare. Ägare som vill tjäna så mycket pengar som möjligt och därför snålat på underhållet men gjort enklare renoveringar när en hyresgäst flyttat ut för att sedan kraftigt höja hyran för nästa hyresgäst.
I Umeå såldes många lägenheter till fastighetsjätten Heimstaden, ett gigantiskt bolag som tjänat pengar på att köpa och sälja fastigheter över hela landet. Nu har de fått stora problem eftersom räntorna höjts på de stora lån man tagit. Och hyresgästerna hotas av kraftigt höjda hyror på grund av bolagets spekulationer.    Umeå
På andra orter har hyresbostäder omvandlats till bostadsrätter med konsekvens att områden segregerats då personer med låga inkomster inte längre kan bo kvar.
Vi tror inte att varken Övikshems styrelse eller de socialdemokratiska och borgerliga politikerna i kommunen vill ha samma utveckling här. De är säkert uppriktiga när de säger att de ska söka en långsiktig ägare, som vill satsa både på de hus de köper och på att utveckla Örnsköldsvik. Men vi tror att de inte ser riskerna. Så fort ett köpeavtal är påskrivet blir det marknadskrafterna som styr, vinstbehovet går före bostadsbehoven.
Att borgarna vill sälja ut våra gemensamt ägda bostäder vet vi sedan länge  – deras politik har alltid gått ut på att privatisera det som vi rår om tillsammans.
Däremot tycker vi det är konstigt att Socialdemokraterna här i Örnsköldsvik nu driver samma bostadspolitik.
Förmodligen vill de visa handlingskraft och tror att en försäljning behövs för att kunna satsa på drömmen om ”visionen” Stadsdel 2030.

Övikshem

Övikshem säger att de behöver kapital för att kunna bygga 300 nya lägenheter fram till 2030. EU-regler sägs innebära att bolaget måste ha en hög soliditet (förhållandet mellan det egna kapitalet och de skulder man har) och därför kan man inte låna allt som behövs för att bygga nytt.

Dessutom säger man att för låga hyreshöjningar gjort att man inte kan göra de renoveringar som behövs och fixa utemiljöerna som man vill för de hyresgäster som får turen att bo kvar i allmännyttan. Kommunen har nämligen bestämt att man måste ha en vinstnivå på 5%. Om man kan sälja 600 lägenheter så kan en del av pengarna man får in användas för detta.

Vi i Vänsterpartiet tycker det är fel att nu kasta ut
800–1000 hyresgäster i en osäker tillvaro där de inte vet vem eller vilka som kommer äga deras hyresrätt.
Och när de får veta vem som köper deras hem så kommer de inte att veta hur den nya ägaren kommer att sköta om bostadsområdet. Eller om köparen ens vill ha det kvar.
Efter kontakter med bostadspolitiker i riksdagen och i andra kommuner är vi säkra på att de ekonomiska utmaningarna kan lösas även om Övikshem inte säljer dessa lägenheter.
Kommunen tar ingen risk om den sänker kravet på den vinst Övikshem ska lämna. Då kan mera medel användas till underhåll och renoveringar. Övikshem har idag en hög soliditet och kan klara att den tillfälligt sänks något. Vilket skulle göra det möjligt att finansiera nybyggnationer där de behövs runt om i kommunen.  Och om bolaget vill stärka kassan för att bygga nytt så vore det en bättre idé att sälja något av de nya husen i stället för att sälja hyresgästernas hem.
Kommunfullmäktige tar sitt beslut den 25 september. Majoriteten av socialdemokrater och Örnsköldsviksalliansen kommer med all säkerhet inte att lyssna på våra argument utan rösta för försäljning.

Men sista ordet är inte sagt förrän det finns en köpare
och att styrelsen i Övikshem beslutat att sälja.
De kan påverkas! Gör din röst hörd!
Vänsterpartiet Örnsköldsvik

SOLIDARITET – Nygatan 8 E